Uppgifter:
Att fundera över/prata med kompis och skriv ner i loggboken:
1. När har ledarskap inneburit en positiv relation för dig och när det varit en negativ relation
Bra ledarskap är när en ledare lyssnar och är demokratisk. Med de flesta lärare har deras ledarskap inneburit en positiv relation för mig, jag har känt att jag har kunnat prata med dem och att de har lyssnat på mig och tagit till sig mina åsikter. De allra flesta ledare som jag gillar har en demokratisk ledarstil med en auktoritär touch, vilket har gjort att alla får säga vad de tycker, men så brukar ändå ledaren bestämma vad hen anser vara bäst, vilket jag uppskattar.
Jag hade en chef som inte var en bra ledare, hon var inte demokratisk och hon brydde sig inte så mycket om vad alla andra gjorde- en typsik låt-gå ledare. Dock förväntade hon sig bra resultat på arbetet. Det som påverkade mig var att alla hennes anställda tyckte så illa om mig. När de diskuterade henne med mig, och klagade på henne inför mig, gjorde det att jag blev mindre motiverad att utföra uppgifterna hon gav mig (jag tänkte ofta, varför ska jag lyssna på dig om du aldrig lyssnar på dina anställda), och det bidrog till en negativ relation.
2. Exempel på vardagssituationer där du utsätts för ledarskap och när du själv eventuellt utsätter andra för ditt ledarskap.
I skolan av lärare, när de säger vad jag ska göra, hemma när mina föräldrar säger vad jag ska göra. I t.ex. grupparbeten i skolan utsätter jag alltid andra för mitt ledarskap, jag gillar att leda, har alltid tydliga åsikter och mål och är bra på att strukturera upp, vilket jag tror gör att folk lyssnar på mig. Jag märker ju aldrig ut mig själv som en formell ledare, men jag brukar alltid bli en informell ledare.
3. Exempel på när ledare som du haft kontakt med pekar ut en riktning, mål med verksamheten - vilka mål?
I skolan händer detta ofta, när t.ex. lärare säger ”i slutet av terminen ska vi ha hunnit med det här och det här” vilket ju är en riktning som vi blir pekade mot, de presenterar ett mål som vi ska jobba mot. Eller som när jag jobbade inom vården ”vid slutet av dagen ska vi ha hunnit göra det här med de här patienterna”. Detta var ju dock ett mer kortsiktigt mål än skolexemplet. Jag personligen gillar när ledare pekar ut och påminner en om målen man jobbar mot, det gör att det man gör känns meningsfullt. I skolsituationer är det speciellt viktigt att en lärare påminner en om målen, då det är såpass långsiktiga mål som man annars lätt glömmer bort. Det viktigaste tycker jag är att en ledare har ett mål, eller hjälper en att sätta mål. Utan mål blir iallafall jag väldigt omotiverad och tycker att allt arbete känns meningslöst.
4. Exempel på några verksamheter som är styrda av idéer eller tydliga regler som inte kräver ett ledarskap. Vad är det som styr?
Inom sport. Om vi t.ex. ska spela volleyboll behöver vi ingen direkt ledare, det räcker att vi kan reglerna för att vi ska kunna spela. Vi blir alltså styrda av dessa regler. Dock behöver vi ju antagligen någon som delar upp lagen, så denna person skulle man ju kunna tänka sig är en ledare. Inom politiken kan man tänka sig att man blir styrd av idéer, snarare än av en ledare. Ett politiskt parti har ju visserligen ofta en ledare, men de hålls ju ändå samman och ”styrs” indirekt av en idé som de delar, som att t.ex. Sverigedemokraterna styrs av tanken på att minska invandring (obs på att detta kanske inte är världens mest välgrundade exempel!!) och att de kanske inte hade behövt en ledare för att hålla samman, utan att själva idén som blir ett mål, och en riktning som medlemmarna rör sig mot och kommer sträva efter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar