Dan Pinks motivation
Dan Pink menar att pengar inte är allt som motiverar oss. När det kommer till enklare uppgifter som ska utföras, mekaniska uppgifter, där man ska följa tydliga regler, är pengar en stor motivation. En undersökning från MIT visar att ju högre belöning människorna som skulle utföra dessa enkla uppgifter erbjöds, desto bättre presterade dessa människor. När det däremot kom till uppgifter där försökspersonerna förväntades utföra mer avancerade saker, där människorna skulle tänka och vara t.ex. kreativa visade det sig att ju högre belöning som erbjöds desto sämre presterade dessa människor.
Av detta kan slutsatsen dras att pengar fungerar för att motivera oss människor när det är enklare uppgifter när vi förväntas göra, men när det är saker som kräver mer tänkande blir pengar inte en motivation. Tvärtom presterar vi sämre ju högre belöning vi lovas.
Enligt Pink så finns det tre faktorer som leder till att vi människor presterar bättre:
- Frihet. Att själv få bestämma över sin arbetstid motiverar oss. Ett företag som lät sina anställda bestämma fritt vad de skulle göra under dagen fick vid slutet av dagen mycket fler idéer än vad de fått när de anställda blev tillsagda vad de skulle jobba med. Många har tidigare trott att pengar motiverar människor när de ska komma på nya idéer, men det visade sig att frihet var det mest effektiva.
- Att bemästra någonting. Att bli bättre, utvecklas och behärska någonting motiverar människor.
- Mening. Att ha en mening med det man gör.
Herzbergs motivation
Fredrick Herzberg påstod att sakerna som motiverar och tillfredställer oss på våra jobb är annorlunda än de saker som gör oss missnöjda. Motivationsfaktorer som ansvar, utmanande arbete, att man uppnår någonting, att man kan avancera, att man får bekräftelse, motiverar oss medan hygienfaktorer lön, arbetspolicy, relationer, ledning, inte motiverar oss men måste vara uppfyllda för att jobbet ska bli gjort. Även om dessa hygienfaktorer är uppfyllda så motiverar de inte oss att känna jobbtillfredsställelse, detta kan bara motivationsfaktorerna göra.
Människor ska inte motiveras via bonusar/högre lön/förmåner etc, eftersom den motivationen bara kommer räcka ett visst tag och sedan behövas fyllas på med nya yttre belöningar. Herzberg menade istället att man ska hitta människor som gillar att göra jobbet som ska utföras och som har talang för det. Då motiveras de bättre och får långvarig motivation.
3. Dan Pinks, Mazlows, Herzbergs och Nicholls teorier är alla grundande i att det finns flera olika aspekter när det kommer till motivation. För att människan ska prestera som alla bäst, och vara som allra mest motiverad behövs högre behov än de basala behoven uppfyllas. I till exempel Mazlows behovspyramid kommer man till det självförverkligande steget högst upp. Detta självförverkligande trappsteg skulle kunna översättas till Dan Pinks tre faktorer som leder till att vi presterar bättre, självförverkligande=frihet, att bemästra någonting och mening. Herzbergs hygienfaktorer motiverar inte arbetarna till att prestera bättre på jobbet, utan det är motivationsfaktorerna som gör detta. Av Nicholls resultatsorienterade motivationsklimat krävs det individer som har starkt självförtroende för att motivationen ska stärkas, annars kommer ett resultatsorienterat klimat inte leda till motivation. Därför kommer detta motivationsklimat bara fungera på människor som har starkt självförtroende, och inte på de andra. Det som istället leder till motivation för de flesta individer är ett uppgiftsorienterat motivationsklimat, där fokuset ligger på hur individen lär sig, hur individen utvecklas etc.
Alla dessa teorier är överens än att man behöver mer än de grundläggande behoven, att bl.a. hygienfaktorerna (vilket skulle kunna vara belöning i pengar enligt Dan Pinks teori) inte räcker för att motivera människor fullständigt. Att människornas grundläggande behov är uppfyllda motiverar oss alltså inte på samma sätt som de självförverkligande behoven.
Alla dessa, självförverkligande, uppgiftsorienterat, Dan Pinks tre faktorer, och motivationsfaktorerna är alla baserade och grundar sig i inre motivation. Alla dessa faktorer som enligt teorierna ger den högsta formen av motivation kan alltid översättas till inre motivation, och alltså det som ger den långvariga och den motivation som ger mest motivation. Alla håller alltså med om att inre motivation funkar mer effektivt än yttre motivation.
4. Jag håller till viss grad med om skillnaden på inre och yttre motivation, och tror säkert att inre motivation i de allra flesta fallen är mer effektiva.
Å andra sidan så jag kan bli motiverad rätt länge av yttre motivationer och belöningar som i Dan Pinks exempel, t.ex. pengar. Denna motivation räcker i och för sig bara när jag blir utlovad belöningen och har denna att jobba mot, efter belöningen har jag inte någon motivation kvar och behöver så en ny belöning att jobba mot, i enlighet med Herzbergs teori. Så för att ha en långvarig, bestående motivation som inte hela tiden behövs underhållas, håller jag med teorierna om att inre motivation är det bästa.
Min fråga
Hur hittar jag min inre motivation?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar