Fundera på vilka primära respektive sekundära grupper som du tillhör eller tillhört.
Primära: familjen, kompisgäng, Sekundära: klasser i skolan/förskolan, orkester, kör etc.
2. Ge exempel på hur du tror dessa har påverkat dig och vem du är?
Jag tror att min primärgrupp ”familjen” har påverkat mig mycket, då min familj både medvetet och omedvetet har uppfostrat mig till att dela deras värderingar etc.
Även mina kompisar har påverkat mig mycket. Jag märker att efter ju längre tid jag spenderat med mina kompisar, desto mer lik blir jag dem. Jag lånar ord, ansiktsuttryck, rörelser från mina kompisar.Man blir ett genomsnitt av de fem personer man umgås mest med och detta tycker jag stämmer bra in på mig.
3. Tror du det finns några tertiära grupper som påverkar dig. Hur?
Jag tror att tertiära grupper påverkar mig mycket. I vissa fall vänder jag mig medvetet till dessa grupper för att bli påverkad, om jag t.ex. vill ha klädinspiration, sminkinspiration, träningsinspiration. I andra fall blir jag påverkad av dessa grupper omedvetet, när jag ser t.ex. ser kändisar på tv och på så sätt blir påverkad av hur de ser ut, vad de har på sig etc.
4. Ge exempel på formella och informella grupper som du ingått i eller ingår i nu.
Hur är trivsel, sammanhållning och arbetsresultat i dessa.
Vad styr/påverkar att klimatet är som det är: positivt eller negativt?
Jag är medlem i den formella gruppen SA3. Sammanhållningen fungerade bra, tills det uppstod många informella grupper i klassen som gjorde att den formella gruppen inte längre funkade. Detta gjorde att trivseln, sammanhållningen och arbetsresultat blev mycket sämre i den formella gruppen, då de informella grupperna blev mycket tydligare än den formella. Det som styr/påverkar klimatet i gruppen var dessa små grupper. De ställdes mot varandra, vilket bidrog till ett negativt klimat som inte fanns på individ nivå.
5. Prata med kamrat och diskutera gränsteorin.
a) Är den begriplig?
b) Känner ni igen de olika gränserna och grupperna från olika sammanhang tex extrajobb, föreningar, skolan eller i klassen? Hur påverkar dessa olika grupper och gränser arbetsresultatet?
Ja, den är begriplig.
Jag känner igen dessa grupper från olika sammanhang. Den splittrade gruppen, som kan bildas när ett arbetsteam satts ihop på extrajobbet och ingen känner varandra får, enligt min erfarenhet, ett dåligt arbetsresultat. Speciellt om uppgiften är ointressant och tråkig, då varje individ istället gör som de själva vill. Man måste se till att individernas gränser blir tunnare, och gränserna mot omvärlden tjockare, genom att t.ex. förtydliga uppgiften, få deltagarna att känna mer samhörighet. Den tjocka gruppen får enligt mig ett bättre arbetsresultat, då de är närmare varandra. Dock så kommer uppgifter utifrån mötas med misstänksamhet, vilket gör att en uppgift utifrån inte kanske kommer utföras så väl. Men eftersom alla ska tycka lika så kan det bidra till att individerna inte vågar säga vad de själva tycker/egna idéer, vilket självklart kan bidra till ett sämre arbetsresultat. Det ultimata är ju den välfungerande gruppen, där medlemmarna är tillräckligt nära för att kunna jobba tillsammans mot samma mål, men tillräckligt separata för att kunna föra fram sina egna åsikter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar